Sunday 3 March 2019

چاپ افست چیست؟

چاپ افست در یک جمله مناسب برای چاپ با کیفیت، در تیراژ بالا است. البته ساید تعریف ساده ای داشته باشد اما در صورتی نکات ابتدایی را در رابطه با این روش از چاپ ندانید، احتمالا در روند چاپ دچار مشکل خواهید شد. چاپ افست، مناسب برای چاپ کاتالوگ، کارت ویزیت، بروشور و پوستر در تیراژ بالا می باشند. امروزه هرکس حداقل یک بار از پرینتر استفاده کرده است و شیوه کار آن برای همه روشن و واضح است. کاغذ را جایگذاری می کنیم، دستور پرینت را می دهیم و منتظر دریافت طرح می شویم. اما این روش در چاپ افست بعلت تیراژ بالا کاملا متفاوت است. در ادامه این مقاله به بررسی بخش های مختلف چاپ افست می پردازیم. پیشنهاد می کنیم برای مشاهده قطع های رایج و بررسی انواع سلفون ها و تعیین گرماژ کاغذ، راهنمای دقیق چاپ کاتالوگ را مطالعه کنید.

1- چهار رنگ اصلی، اساس چاپ افست

اساس کار دستگاه های چاپ افست، چهار رنگ Cyan , Magenta , Yellow , black است که به ترتیب، مشکی ، زرد ، بنفش و آبی است. دستگاه چاپ افست در واقع با ترکیب این رنگ ها، طرح شما را چاپ می کند. احتمالا اگر درگیر طراحی بوده باشید شندیده اید که برای چاپ حتما طرح ها باید CMYK باشند. طراحی بر پایه این 4 رنگ با حضور ابر قدرتی به نام Photoshop کار پیچیده ای نیست. صرفا کافیه در بخش تنظیمات، نوع رنگ را به CMYK تغییر دهید و شروع به طراحی نمایید.

 زینک چیست ؟

در لیتوگرافی ابتدا فایل‌ها به چهار رنگ اصلی تقسیم می‌شوند و سپس تصویر مربوط به هر رنگ روی صفحه‌ی فلزی چاپ می‌شود . جنس سطح این ورقه‌ی فلزی از موادی پوشانیده شده است که به‌هیچ‌عنوان مرکب چاپ را به خود جذب نمی‌کند. در عوض جنس مواد پلیمری که طرح را بر روی زینک چاپ می‌کنند جاذب مرکب می‌باشد . از همین خاصیت در چاپ استفاده می‌شود . برای ساخت زینک از دستگاه (ImageSetter) استفاده می‌شود . این دستگاه هر چهار فایل تفکیک‌شده از فایل اصلی را با رنگ مشکی بر روی تلق شفاف پرینت می‌گیرد . در حقیقت دستگاه ایمیج ستر چیزی جز یک پرینتر سیاه‌وسفید بزرگ لیزی باقابلیت پرینت بر روی تلق شفاف نیست. پس‌ از این‌که تلق‌ها آماده شد ، آن‌ها را بر روی زینک‌های خام چسبانده و با گیره‌های مخصوصی فیکس می شود. سطح زینک خام از ماده‌ی پلیمری جاذب مرکب پوشانده شده است و در طی فرایند ساخت زینک قسمت‌های اضافی از روی سطح آن برداشته می‌شود تا فقط بخش‌های طرح باقی بماند . در حقیقت عملیات چاپ بر روی زینک برعکس حالت معمول انجام می‌شود .  در تصویر زیر می توانید دقیقا روند چاپ افست را درک کنید.
چاپ افست امروزه رقیب بی حریف راهکار های چاپی است. کیفیت خروجی چاپ آن با هیچ دستگاهی قابل قیاس نیست. همهترین نکته در رابطه با چاپ افست این است که در این روش از چاپ، کیفیت آخرین برگه با اولین برگ چاپ شده هیچ تفاوتی ندارد. جالب است بدانید بعلت روش کار منحصر به فرد  این نوع از چاپ، دستگاه های چاپ افست نیز از طول عمر بالایی برخوردارند. عدم تماس مستقیم زینک ها با کاغد موجب می شود تا این نقاشی عظیم در طول روند آماده سازی از کیفیت قابل توجهی بهره مند شود.
استودیو آرت سنتر

No comments:

Post a Comment