Friday, 10 March 2017

بازاريابى جاويژه چيست؟

در اين مقاله بازاريابى ميخواهيم درباره يك روش بازاريابى ويژه صحبت كنيم.نام اين روش بازاريابى جا ويژه است.ميخواهيم بفهميم جا ويژه به چه معناست و هدف از اين روش بازاريابى چيست.بازار گوشه يا جا ويژه نام يك سري بازار هاي هدف خاص است كه وارد شدن به آنها شرايط خاص خود را دارد

بازاريابى جا ويژه چيست؟
بازاريابى جا ويژه تمركز خود را بر روى بخش خاصى از بازار گذاشته است.بخش هاى خالى كه كمبود آن حس ميشود.در واقع نقش جا ويژه پر كردن حفره هاى بازار است. در اين روش بازاريابي تخصص حرف اول را ميزند. گاهي فردي يك قسمت كوچك بازار را به صورت تصادفي انتخاب ميكند زيرا چيز ديگري به ذهنش نرسيده است و حتي ديد زيادي هم از بازار هدف خود ندارد و ميگويد انشاءالله كه موفقيت آميز خواهيد بود.درصد موفقيت براي اين فرد خيلي كم است زيرا علاوه بر اين كه يك بازار محدود را انتخاب كرده،ديدي هم نسبت به آن ندارد و ادامه راه را نمي داند. اما اگر كسي كه يك بازار محدود و كوچك را انتخاب كرده با علم به ادامه راه و تخصص كافي در زمينه هدف باشد درصد موفقيت خيلي بالايي دارد زيرا او فهميده است كه اين بازار كوچك و ويژه چهسودآوري ميتواند براي او داشته باشد. در ادامه به مزاياي اين روش بازاريابي ميپردازيم. 

مزاياي بازاريابي جا ويژه:

سودآوري بازاريابي جا ويژه زماني است كه بازارياب مشتريان خاص خود را پيدا كند. اگر بخواهيم يك مثال براي بازاريابي جا ويژه بزنيم ميتوانيم به فروشندگان داروهاي سرطاني يا ديگر بيماري هاي خاص در بازار سياه اشاره كنيم. آنها مي دانند كه عده كمي نياز به اين دارو ها دارند اما اين را هم ميدانند كه آنها مجبور به خريد اين دارو ها هستند و براي آن هزينه مي كنند. اين يعني بازاريابي جا ويژه!پيدا كردن بازار هدفي كه در عين كوچك بودن مشتري هايي دارد كه هزينه محصول زياد برايشان مهم نيست يا به اجبار آن را تهيه مي كنند .در اين بازار مشتري ها كم ولي ماندگار هستند. پس يك بازارياب يا شركت توليدي اگر به اين موضوع علم داشته باشد ميتواند سود زيادي بكند.

چگونه بازار هاي گوشه يا جاويژه را پيدا كنيم؟
همانطور كه در بالا گفته شد انتخاب اين مدل بازار ها اصلا نبايد شانسي و بدون دانش كافي باشد.براي انتخاب يك بازار ابتدا بايد ميزان مشتري ها را سنجيد.اگر در يك بخش بازار خللي ديده شد در صورتي كه تست هاي امكان سنجي ميزان استقبال خوب نتيجه داد آن بازار يك بازار گوشه يا جا ويژه است.اگر بخواهيم به شيوه اي ديگر بيان كنيم ميتوانيم اينگونه بگوييم:ما در بين مردم زندگي ميكنيم.نياز ها و احتياجات آنها را شاهد هستيم اما خيلي از توليد كنندگان به علت ريسك بالاي اين بازار وارد آن نميشوند.اما اگر شما تخصص لازم براي توسعه اين بازار را در خود ميبينيد اين بازار تبديل به يك بازار گوشه براي شما ميشود كه با ترفند ها و شيوه هاي خاص به خوبي ميتوانيد كنترل بازار را در دست بگيريد و به نحوي آن را براي خود انحصاري كنيد به همين سادگي ها كسي نتواند وارد آن شود.

منبع : هميار سئو 

No comments:

Post a Comment