در این سری از آموزش بورس قصد داریم در مورد عرضه اولیه سهام ها صحبت کنیم. اگر اطلاعات بیشتری در مورد عرضه اولیه می خواهید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
هدف عرضه اولیه
انگیزههای زیادی برای فروش سهام یک شرکت وجود دارد. معمولا شرکتهای کوچک با هدف تامین سرمایه به بازار بورس وارد میشوند. یک انگیزه دیگر برای عرضه، خصوصیسازی است. شرکتهای بزرگی مثل مخابرات، فولاد مبارکه و ایران خودرو مالکیت دولتی داشتند. یعنی سود حاصل از فعالیت این شرکتها به حساب دولت میرفت. بعد از عرضه شدن در بورس، خریداران سهام، مالک بخشی از این شرکتها میشوند و از کسب و کارشان سود میبرند.
شرایط خرید سهام در عرضه اولیه
در خرید عرضه اولیه نمیتوان قیمت و حجم را به صورت دلخواه وارد سامانه معاملاتی کرد. بلکه هر عرضه اولیه دارای شرایطی میباشد. به عنوان مثال در آگهی عرضه اولیه شرکت x حجم در نظر گرفته شده توسط هر سرمایه گذار حقیقی و حقوقی به تعداد ۵۰۰ سهم و دامنه قیمت تعیین شده در محدوده yالی z است. حال سرمایهگذار میتواند حداکثر ۵۰۰ سهم را وارد سامانه کند و اگر ۱ سهم هم بیشتر وارد سامانه معاملاتی کند با خطا مواجه میشود و امکان خرید عرضه اولیه نیست. از طرفی ممکن است برخی از عرضه اولیهها به دلیل بزرگ بودن شرکت به نقدینگی فراوانی نیاز داشته باشد و سرمایهگذار به هر دلیلی نتواند آن را تامین کند. به همین دلیل در این حالت میتواند تعداد کمتری از سهم را برای خرید وارد سامانه معاملاتی کند و با توجه به این که سقف رعایت شده، سفارش با خطا مواجه نمیشود.
قیمت گذاری در عرضه اولیه
هنگام عرضه تحلیلگران آن را بررسی میکنند و آن شرکت را از نظر قیمت ارزشیابی میکنند. آنها متوجه میشوند که مثلا قیمت هر سهم این شرکت ۵۰۰ تومان ارزش دارد ولی سازمان بورس به دلیل این که قصد دارد استقبال زیادی از این عرضه شود قیمت را پایینتر اعلام میکند. خود این شرکت هم این تحلیلها را راجع به قیمت سهام خودش میداند. اصولا برای اینکه از عرضه سهام شرکتشان استقبال بشود آنها هم حاضر هستند قیمت سهام خود را یک مقداری پایینتر از ارزش واقعی خودشان به فروش برسانند. لذا معمولا عرضه اولیه با قیمتی کمتر از ارزش ذاتی سهم انجام میشود. برای همین مردم زیادی تمایل دارند که سهم را خریداری کنند. شرکت بخشی از سهام خود (۵ یا ۱۰ درصد) را به فروش میگذارد. در روزهای بعدی، رفته رفته مقدار بیشتری سهم عرضه میشود. متقاضیان برای خرید این مقدار بیشتر صف میبندند. همین فرآیند باعث افزایش قیمت سهم میشود. درواقع، در روز معاملاتی بعد از عرضه اولیه، صف خرید برای سهام شرکت عرضه شده شکل میگیرد. به این معنی که قیمت به حداکثر دامنه نوسان خود (یعنی مثبت ۵ درصد) میرسد و تعداد سفارشات زیادی برای خرید سهام ثبت میشوند. این افزایش قیمت یک بازی برد برد است. سرمایهگذارهای اولیه از سرمایهگذاری خود سود میبرند. شرکت هم با فروش سهام بیشتر با قیمت بالاتر، پول بیشتری به دست میآورد. اولویت خرید سهام در صف خرید با کسانی است که سفارش خود را زودتر ارسال کردهاند. چند ثانیه تأخیر هم میتواند باعث شود که متقاضی خرید سهام، جایگاه مناسبی در صف خرید نداشته باشد. در مورد عرضههای اولیه تعداد سفارشهای ارسال شده بسیار زیاد بوده و در کسری از ثانیه هزاران سفارش به هسته معاملات بورس فرستاده میشود
No comments:
Post a Comment