بسياري از كارشناسان حرفه اي كسب و كارهاي اينترنتي، بازاريابي رايانامه اي را يكي از بهترين روشهاي بازاريابي اينترنتي ميدانند. شما با استفاده از اين روش ميتوانيد بدون صرف هزينه هاي بازاريابي، با مشتريان بالقوه خود در سراسر جهان ارتباط برقرار نماييد.
همانند ساير روشهاي بازاريابي، اين روش نيز داراي قوانين خاص خود ميباشد. در اين روش، قبل از هر چيز بايد به اندازه كافي نشانيهاي ايميل افراد را جمع آوري نماييد.
سپس به صورتي كه در اين مقاله توضيح داده شده است، اقدام به بازاريابي از طريق ايميل نماييد. نكاتي كه در اينجا توضيح داده شده است بخش عمدهاي از مهارتهاي بازاريابي از طريق ايميل را به شما آموزش خواهد داد.
۱. شناخت خوانندگان
خوانندگان ايميل خود را بشناسيد. چه كسي را ميخواهيد با متن ايميل خود جذب كنيد؟ مطالب خود را به صورت خاص بنويسيد و بر روي خوانندگاني كه هدف اصلي شما هستند تمركز كنيد.
۲. داشتن هدف مشخص
انتظار داريد خوانندگان ايميل شما چه عملي انجام دهند؟ آمدن به يك سمينار علمي يا خريد يكي از محصولات يا خدمات شما؟ تا زماني كه يك هدف كاملاً واضح نداشته باشيد با ارسال ايميل وقت مردم را هدر ندهيد!
۳. رسيدن به ديد مشترك
به جاي استفاده از كلمات تشريفاتي، تصوير واضحي از آنچه كه ميخواهيد به خواننده منتقل كنيد، برايش ترسيم نماييد. بايد كاري كنيد كه خواننده ايميل، با شما به يك ديد مشترك برسد تا بتوانيد عمل مورد نظرتان را از او درخواست نماييد.
۴. كمك به تصميمگيري
بايد بدانيد كه خوانندگان ايميل شما شخصيتهاي متفاوتي دارند. اگر خوانندگان، افراد متخصصي هستند، به اندازه كافي اطلاعات تخصصي در متن نامه خود بگنجانيد تا آنها را در تصميمگيري ياري نمايد. ميتوانيد چند نقل قول از افراد خبره، چند ويژگي برجسته و توضيحاتي در مورد مزاياي اصلي در ايميل خود قرار دهيد.
۵. اولين پيشنويس نامه
هنگامي كه اولين پيشنويس نامه خود را تهيه ميكنيد هرچه در دل داريد بيرون بريزيد. هر چيزي كه به ذهنتان ميرسد روي كاغذ بنويسيد. سپس برگرديد و قسمتهاي اضافي را حذف كنيد. قسمتهاي اضافي عبارتند از : اطلاعات غير اساسي، اطلاعاتي كه به طور مستقيم به بازار هدف شما ارتباط ندارد و اطلاعاتي كه در روند منطقي خواندن نامه وقفه ايجاد مي كند.
۶. جلب توجه براي تأثير گذاري بيشتر
قبل از نوشتن متن نامه ابتدا يك جمله مختصر براي جلبتوجه خواننده بنويسيد. اين جمله مختصر خواننده را جذب كرده و او را براي خواندن بقيه مطالب تحريك ميكند. همچنين براي وادار كردن او به كليك بر روي لينك مورد نظر قلابهايي را براي گرفتن توجه خواننده در متن نامه بگنجانيد تا حس كنجكاوي او بيشتر شود . مثلاً : «اما صبر كنيد! اطلاعات بيشتري در اينجا بر اي شما داريم» يا «خوب، حالا قسمت شيرين ماجرا شروع ميشود».
۷. اطمينان از عملكرد صحيح
هنگاميكه نامه تهيه شده را دوباره خواني ميكنيد مطمئن شويد آنچه كه نوشتهايد، نتايج مورد انتظار را به همراه خواهد داشت. تا زماني كه مطمئن نشدهايد بر روي آن كار كنيد. فراموش نكنيد شما فقط يك شانس در اولين برداشت خواننده خواهيد داشت. پس موقعيت را از دست ندهيد.
۸. تحريك خواننده
يك تكنيك ساده در زمينه بازاريابي از طريق ايميل ارسال نامه هاي متوا لي با مضامين يكسان ولي با يك پاراگراف متفاوت جلب توجه كننده است . مثلاً اولين نامه را با اين عنوان ارسال كنيد “فقط ۶ كالاي ديگر باقي مانده است… به اولين خريدار كالاهاي باقيمانده يك عدد … هديه داده مي شود. “سپس پاراگراف مورد نظر را در نامه بعدي به اين صورت بنو يسيد “فقط ۳ كالاي د يگر باقي مانده است…” و به همين صورت كالاي خود را كمياب جلوه دهيد تا خواننده بر اي خريد از شما تحريك شود.
اين مطلب را از دست ندهيد: نكاتي براي موفقيت در بازاريابي رستوران
۹. يادگيري مهارت بازاريابي
همواره به دنبال يادگيري مهارت عرضه محصول و ارائه پيشنهاد خريد كالايتان از طريق ايميل باشيد. داشتن مهارت بازاريابي از طريق ايميل براي هر كسي كه علاقمند به كسب و كارهاي اينترنتي است بسيار ضروري است.
۱۰. استفاده از نرمافزارهاي تخصصي ايميل
از نرم افزارهاي قوي و تخصصي براي ارسال ايميل استفاده كنيد. هرچند كه قابليت ارسال ايميل به صورت رايگان بر روي كامپيوتر شما وجود دارد اما اگر قصد بازاريابي الكترونيكي با استفاده از ايميل داريد توصيه ميكنيم حتماً از نرم افزارهاي تخصصي اين كار استفاده نماييد.
۱۱. به دست آوردن نشاني ايميل
يكي از مهمترين مهارتها، توانايي گرفتن ايميل بازديدكنندگان سايت است . اين كار اولين بخش پروسه بازاريابي الكترونيكي شما خواهد بود و در طراحي سايت خود بايد اولويت اصلي را به آن بدهيد. با هر ترفندي كه ميتوانيد بازديدكننده را راضي كنيد تا آدرس ايميل خود را در اختيار شما قرار دهد. سعي كنيد بر ي آنها دليل قانعكنندهاي بياوريد. مثلاً عضويت رايگان براي دسترسي به مطالب رايگان و مفيد يكي از دلايلي است كه باعث ميشود ديگران ايميل خود را در اختيار شما قرار دهند.
۱۲. خبرنامه اختصاصي
حتماً يك خبرنامه اختصاص ي از طريق پست الكترونيكي در سايت خود داشته باشيد. با اين كار اولين قدم بازاريابي از طريق ايميل را برداشتهايد عنواني انتخاب كنيد كه در نگاه اول توجه خواننده را جلب كند . يكي از بهترين راههاي افزايش فروش داشتن خبرنامه الكترونيكي و تبليغ كالاهاي جديد در آن ميباشد.
۱۳. خروج از عضويت
همواره در ايميلهاي خود اين امكان را به خواننده بدهيد تا در صورت نياز از عضويت در خبرنامه شما خارج شود . ممكن است خواننده علاقهاي به مطالب شما نداشته باشد. كاري نكنيد كه شخص مورد نظر هر روز بدون خواندن نامه شما، با عصبانيت آنرا حذف كند.
۱۴. نامههاي تأثيرگذار
نامههاي فروش خود را با يك عبارت يا جمله تأثيرگذار، محكم و قوي به پايان برسانيد. آن ميتواند يك پاداش رايگان، يك تخفيف ويژه، يادآوري يك مزيت مهم، آخرين فرصت سفارشدهي يا مانند آنها باشد.
۱۵. گردآوري آدرس ايميل
از هر جاي ممكن همواره به دنبال جمعآوري آدرس ايميل افرادي باشيد كه به موضوع سايت و كسب و كار شما علاقهمند هستند . هميشه فهرست خود را به روز كنيد و تا جايي كه امكان دارد به آن بيفزاييد.
۱۶. جوابدهي سريع
به تمامي نامههاي الكترونيكي در سريعترين زمان ممكن پاسخ دهيد. هيچ چيز مانند پاسخ ندادن به موقع، به نامه يك مشتري احتمالي، باعث از دست رفتن فروش نميشود.
۱۷. سيستم دورهاي ارسال ايميل
يك سيستم اتوماتيك ارسال دورهاي ايميل براي خودتان داشته باشيد. ۹۹ درصد بازديدكنندگان در اولين بازديد از سايت شما خريد نميكنند! آنها حتي در دومين بازديد هم اين كار را انجام نخواهند داد. براي فروش كالاي خود به آنها بايد بارها و بارها با آنها تماس برقرار سازيد. براي اين كار، يك سر ي ۷ تا ۱۰ تايي از ايميلهاي آموزشي در رابطه با موضوعات مورد علاقه كاربران تهيه كنيد. فراموش نكنيد كه در بين ايميلهاي آموزشي، نامههاي فروش خود را نيز بر اي آنها بفرستيد. بطور مثال اگر از يك دوره ۷ تايي استفاده ميكنيد ۳ نامه فروش نيز در بين آنها به صورت يكي در ميان ارسال كنيد. اين كار آميزهاي از اطلاعات مفيد و تبليغات براي گرفتن نتايج بهتر است . ارسال بيش از حد نامههاي فروش، اعتبار شما را از بين خواهد برد و نبودن نامههاي فروش در بين ايميلهاي آموزشي فروش محصولات شما را كم خواهد كرد.
اين مطلب را از دست ندهيد: روش بازاريابي براي كسبوكارهاي كوچك با سرمايه كم
۱۸. نامههاي شخصي
نامههاي فروش خود از زبان خودتان بنويسيد نه يك شركت. شخصي بودن نامههاي فروش تأثير بيشتري در خواننده ايجاد خواهد كرد. از نام افراد در موضوع نامههاي الكترونيكي خود استفاده نماييد. اين كار باعث ميشود تا توجه آنها به سرعت جلب شود و براي خواندن نامه شما تحريك شوند.
۱۹. ارسال اتوماتيك ايميل
براي صرفهجويي در زمان براي بازاريابي يا تبليغات، كسب و كار آنلاين خود را مكانيزه و سيستم ارسال ايميل خود را اتوماتيك نماييد. بدين منظور از نرمافزارهاي «خود پاسخگو» و مانند آنها استفاده نماييد.
۲۰. استفاده از فضاي سفيد
براي جلب توجه بيينندگان پيام خود، از فضاي سفيد بيشتري استفاده نماييد. همچنين در “خط موضوع ” مي توانيد از فضاي خا لي بيشتري بين كلمات يا حروف استفاده نماييد.
۲۱. امضاي الكترونيكي
در انتهاي تمامي ايميلهاي خود از يك امضاي الكترونيكي يكسان استفاده كنيد. ميتوانيد از يك عبارت تأثيرگذار و تبليغاتي در انتهاي ايميلهاي ارسا لي به عنوان امضاء مختص خود استفاده كنيد.
۲۲. يك راز جالب
بازاريابهاي موفق دائماً در حال گسترش راههاي جديدي هستند تا اطلاعات بيشتري درباره مشتريان يا افراد مورد هدف خود بدست آورند . به تازگي يك راز جالب در اين زمينه كشف شده است! وبسايتها به تنهايي منجر به ايجاد فروش مناسب نميگردند. ايميلهاي دنبالهدار بيشترين فروش را ايجاد ميكنند. اگر از بازاريابهاي حرفهاي كسب و كارهاي آنلاين بپرسيد آمارهاي وحشتناكي به شما خواهند داد. در اكثر وبسايتها بين %۰.۰۵ تا %۰.۱ بازديدهاي سايت منجر به فروش ميگردد. يعني از هر ۱۰ هزار نفر بازديدكننده حدود ۵ تا ۱۰ نفر تبديل به خريدار ميشود! اما استفاده از ايميلهاي دنبالهدار اين ميزان را به ۵ تا ۱۰ درصد افزايش خواهد داد.
۲۳. راههاي جمعآوري اطلاعات تماس افراد
راههاي مختلفي براي جمعآوري اطلاعات تماس افراد وجود دارد. تعدادي از اين راهها عبارتند از:
از بازديدكننده بخواهيد هنگام عضويت در سايت براي دريافت اطلاعات كاملتر و برخورداري از امكانات گستردهتر، از طريق يك فرم اطلاعات تماس خود را در اختيارتان بگذارد.
از كاربر بخواهيد در يك نظرسنجي شركت كند و در صورت شر كت در نظرسنجي يك هديه رايگان به نشاني او ارسال خواهد شد. كاربر با كمال ميل اطلاعات تماس خود را براي شما خواهد نوشت! در كتاب ميهمانان سايت ميتوانيد اطلاعات كاربر را دريافت كنيد.
داشتن خبرنامه اختصاصي يك راه مؤثر است.
دانلود نرمافزارهاي جالب يا كتابهاي الكترونيكي رايگان را به شرط پر كردن يك فرم پيشنهاد دهيد.
با كمي تفكر ميتوانيد راههاي بيشتري براي دريافت اطلاعات افراد از طريق وبسايت پيدا نماييد.
No comments:
Post a Comment