يك روش چند مرحلهاي وجود دارد كه با پيروي كردن از آن، ميتوانيد مطمئن باشيد يك كسب و كار اينترنتي كوچك را با موفقيت راهاندازي كردهايد. من هزاران نفر را ديدهام كه با پيروي از اين روش كسب و كارهاي موفقي راهانداخته و توسعه دادهاند. پس با ما همراه باشيد و براي راهاندازي يك كسب و كار اينترنتي به توصيههاي زير توجه كنيد.
- يك نياز در بازار پيدا كنيد و به آن پاسخ بدهيد.
- برنامهاي براي تبليغ و بازاريابي داشته باشيد كه فروش شما را افزايش بدهد.
- سايتي طراحي كنيد كه به راحتي بتوان از آن استفاده كرد.
- از موتورهاي جستجو براي جذب ترافيك به سايتتان استفاده كنيد.
- به عنوان يك فرد متخصص براي خود اعتبار جمع كنيد.
- مشتريان و مشتركين خود را از طريق ايميل پيگيري كنيد.
- با استفاده از تكنيكهاي بيشفروشي (upselling) و فروش بكاند (back-end) درآمد خود را افزايش دهيد.
همهي افراد، از يك كارآفرين تازهكار گرفته تا افراد باتجربه و خبره در اين كار، ميتوانند از اين فرآيند براي شروع يك كسب و كار سود ببرند.
گام ۱: يك نياز در بازار پيدا كنيد و به آن پاسخ بدهيد
بيشتر افرادي كه تازه كاري را شروع ميكنند مرتكب اين اشتباه ميشوند كه ابتدا به دنبال توليد محصول ميروند و بعد به فكر بازاريابي براي آن ميافتند.
براي اينكه شانس خود را براي موفقيت افزايش دهيد، كار را با بازاريابي آغاز كنيد. رمز كار اين است كه افرادي را پيدا كنيد كه به دنبال راه حلي براي يك مشكل هستند، اما پاسخهاي چنداني پيدا نكردهاند. اينترنت اين شيوهي جستجوي بازار را آسان كرده است:
- به انجمنهاي آنلاين مراجعه كنيد تا ببينيد مردم چه سوالاتي ميپرسند و تلاش ميكنند چه مشكلاتي را حل كنند.
- در كليدواژهها جستجو كنيد تا ببينيد مردم چه كليدواژههايي را جستجو ميكنند كه براي آنها سايتها و رقابت زيادي وجود ندارد.
- به سايت رقيبان بالقوهي خود مراجعه كنيد. از كاري كه آنها براي پاسخگويي به نيازها انجام ميدهند يادداشتبرداري و آن را بررسي كنيد. ممكن است از چيزي كه شما ياد گرفتهايد استفاده كنند و محصول مورد نياز بازار را توليد كرده باشند، در اين صورت ممكن است انجام همان كاري كه آنها ميكنند، بهتر از رقابت كردن باشد.
گام ۲: برنامهاي براي تبليغ و بازاريابي داشته باشيد كه فروش شما را افزايش بدهد
رعايت موارد زير، به شما اطمينان ميدهد كساني كه از كسب و كار اينترنتي شما ديدن ميكنند، از لحظهي ورود تا زمان خريد، درگير فرآيند فروش ميشوند.
- با انتخاب تيترهاي جذاب، مشتريان را به محصولتان بيشتر علاقهمند كنيد.
- مشكلي كه محصول شما آن را حل ميكند، توضيح دهيد.
- اين اطمينان را ايجاد كنيد كه شما ميتوانيد اين مشكل را حل كنيد.
- نظرات افرادي را كه پيش از اين از محصول شما استفاده كردهاند، در سايت اضافه كنيد.
- قدري دربارهي محصول و اينكه چگونه به كاربران سود ميرساند صحبت كنيد.
- پيشنهاد ويژهاي به مشتريان بدهيد.
- كيفيت محصول خود را تضمين كنيد.
- اين احساس را ايجاد كنيد كه استفاده از محصول شما ضروري است.
- از بازديدكنندگان بخواهيد كه محصول شما خريداري كنند.
از طريق اين فرآيند بايد روي اين موضوع تمركز كنيد كه محصول يا خدمات شما چگونه ميتواند به شكلي منحصر به فرد مشكل مردم را حل كند يا كيفيت زندگي آنها را بهبود بخشد. مثل يك مشتري فكر كنيد و بپرسيد «اين محصول يا سرويس چه فايدهاي براي من دارد؟»
گام ۳: وبسايت خود را طراحي كنيد
هنگامي كه بازار و محصول خود را مشخص و فرآيند فروشتان را نهايي كرديد، آمادهي طراحي سايتي براي كسب و كار كوچكتان هستيد. حتما به خاطر داشته باشيد كه سايت را ساده طراحي كنيد. شما كمتر از ۵ ثانيه زمان داريد تا توجه كسي را جلب كنيد، در غير اين صورت آنها خواهند رفت و ديگر هرگز از سايت شما بازديد نميكنند.
چند نكتهي بسيار مهم كه حتما بايد به ياد داشته باشيد:
- يكي دو فونت ساده بر روي پسزمينهي سفيد انتخاب كنيد.
- منوي سايت را ساده طراحي كنيد.
- از تصوير، صوت يا ويدئو فقط براي تقويت پيامتان استفاده كنيد.
- به افراد پيشنهاد عضويت بدهيد. به اين ترتيب ميتوانيد آدرس ايميل آنها را جمع كنيد.
- فرآيند خريد را ساده كنيد، (بين انتخاب محصول و تائيد پرداخت، حداكثر ۲ كليك وجود داشته باشد)
- وبسايت شما، مغازهي آنلاين شماست، آن را به شكلي مشتريپسند طراحي كنيد.
گام ۴: از موتورهاي جستجو براي جذب كردن خريداران به سايتتان استفاده كنيد
تبليغات با شيوهي پرداخت به ازاي كليك آسانترين راه براي جذب ترافيك به يك سايت جديد است. اين كار در مقايسه با اينكه منتظر باشيد كه تا به طور طبيعي سايت شما ترافيك جذب كند، دو مزيت دارد. نخست اينكه تبليغات به شيوهي «پرداخت به ازاي كليك»، شما را فورا در صفحهي جستجو نشان ميدهد و دوم اينكه تبليغات به شيوهي پرداخت به ازاي كليك اين امكان را به شما ميدهد كه كليدواژهها، تيترها، قيمتها و رويكردهاي فروش مختلفي را امتحان كنيد. اين شيوه نه تنها به شما كمك ميكند كه خيلي سريع ترافيك جذب كنيد، بلكه شما ميتوانيد شيوههاي مختلف را بيازماييد و بهترين كليدواژهها را براي تبديل بازديدكننده به خريدار امتحان كنيد. به اين ترتيب شما ميتوانيد كليدواژهها را در سايت پخش كنيد، چرا كه اين كار به بهبود جايگاه شما در جستجوي طبيعي كمك ميكند.
گام ۵: به عنوان يك فرد متخصص براي خود اعتبار جمع كنيد
مردم از اينترنت براي به دست آوردن اطلاعات استفاده ميكنند. اين اطلاعات را به صورت رايگان در اختيار سايتهاي ديگر قرار دهيد و ببينيد كه چگونه ترافيك بيشتري جذب ميكنيد و در موتورهاي جستجو جايگاه بهتري پيدا ميكنيد. رمز موفقيت اين است كه هميشه لينك اطلاعات خوب را در سايتتان داشته باشيد.
- محتواي تخصصي مجاني در اختيار ديگران قرار دهيد. مقاله، ويدئو يا هر محتواي ديگري را كه براي ديگران مفيد باشد، توليد كنيد. اين محتوا را در سايتهاي حاوي مقالات آنلاين و شبكههاي اجتماعي قرار دهيد.
- بر روي محتواهاي باارزش سايتتان، لينك ارسال براي دوستان را قرار دهيد.
- به يك فرد متخصص و فعال در انجمنهاي صنعتي و سايتهاي اجتماعي كه جامعهي هدف شما هستند، تبديل شويد.
به اين ترتيب شما خوانندگان جديدي پيدا ميكنيد و حتي از آن بهتر، هر سايتي كه محتواي شما را پخش كند به لينكهاي شما ارجاع داده خواهد شد. موتورهاي جستجو ارتباط برقرار كردن ميان سايتهاي مرتبط را دوست دارند و جايگاه شما را در رتبهبندي جستوجو بهبود ميبخشند.
گام ۶: از قدرت بازاريابي ايميلي براي تبديل بازديدكنندهها به مشتري استفاده كنيد
هنگامي كه فهرست ايميلها را تهيه كرديد، شما يكي از باارزشترين داراييهاي كسب و كار اينترنتي تان را ايجاد كردهايد. مشتريان و مشتركين شما اين اجازه را به شما دادهاند كه براي آنها ايميل بفرستيد. اين يعني شما:
- به آنها چيزي دادهايد كه به دنبال آن بودهاند.
- يك رابطهي پايدار با آنها شكل دادهايد.
- نتيجهي اين روش بازاريابي ۱۰۰ درصد قابل اندازهگيري است.
- بازاريابي ايميلي ارزانتر و مؤثر از بازاريابي چاپي، تلويزيوني و راديويي است، چرا كه بسيار هدفمندتر است.
- هر كس كه به سايت شما سر ميزند و وارد فهرست شما ميشود، فرد بسيار مشتاقي است و هيچ ابزاري بهتر از ايميل براي پيگيري چنين افرادي وجود ندارد.
گام ۷: از طريق تكنيكهاي بيشفروشي (upselling) و فروش بكاند (back-end) درآمد خود را افزايش دهيد
يكي از مهمترين استراتژيها در بازاريابي اينترنتي، ايجاد و توسعهي ارزش طول عمر مشتري است. دست كم ۳۶ درصد كساني كه يكبار از شما خريد كردهاند در صورتي كه پيگير آنها باشيد، دوباره از شما خريد خواهند كرد. نهايي كردن اولين خريد قطعا دشوارترين و پرهزينهترين بخش كار شما خواهد بود. در نتيجه از فروش بكاند و آپسلينگ براي وادار كردن آنها به خريد دوباره استفاده كنيد. اين دو روش شامل تكنيكهاي زير ميشوند:
- محصولاتي را به آنها پيشنهاد دهيد كه خريد اصلي آنها را كامل ميكند.
- براي آنها كوپنهاي وفاداري الكترونيك بفرستيد تا بتوانند در خريد بعدي از آنها استفاده كنند.
- بعد از خريدشان در صفحهي سپاسگزاري، محصولات مرتبط با خريدشان را قرار دهيد.
- به مشتريانتان به خاطر وفاداريشان پاداش بدهيد و ببينيد كه چگونه آنها وفادارتر ميشوند.
اينترنت بسيار سريع تغيير ميكند به طوري كه ۱ سال در فضاي آنلاين معادل با چيزي حدود ۵ سال در دنياي واقعي است. اما اصول مربوط به چگونگي راه اندازي و توسعهي يك كسب و كار اينترنتي موفق اصلا تغيير نكرده است. اگر درست در ابتداي راه شروع يك كسب و كار اينترنتي هستيد، حتما از اين مراحل پيروي كنيد. اگر مدتي است كه كار را شروع كردهايد، يك بازبيني سريع انجام دهيد و بررسي كنيد كه آيا مرحلهاي هست كه از قلم افتاده باشد يا اصلا به سراغ آن نرفته باشيد. دقت داشته باشيد كه نميتوانيد از ابتدا مسير را اشتباه برويد.
منبع : چطور
No comments:
Post a Comment