Wednesday 5 December 2018

انواع آژانس های املاک و نحوه مدیریت انواع آژانس های املاک

آژانس های املاک و نحوه مدیریت انواع آژانس های املاک در این مقاله بررسی می شوند.
به معرفی انواع آژانس و مزایا و معایب هر کدام و نحوه مدیریت هر یک خواهیم برداخت و در آخر به نقاط قوت و ضعف هر یک اشاره خواهیم کرد.

خوب ، بد ، زشتِ آژانس های املاک

کلا با کمی تجسس و نظرخواهی متوجه می شویم که نظر کلی جامعه نسبت به املاک و بنگاهی منفی و تواَم با عدم اعتماد می باشد و اکثرا دلال املاک را افرادی فاقد تخصص و فرصت طلب می پندارند ، البته این طرز فکر ناشی از عملکرد افرادی است که تازه کار و عجول می باشند و عملکرد غلط آنها باعث این سوء تفاهم شده است که کل صنف اینگونه هستند .
این امر برمیگردد به نگرش های متفاوت در امر مسکن که به سه گروه کلی تقسیم می شوند:
الف ) بنگاه های کفی (سنتی)
ب) آژانس ها
ج ) آژانس کفی
که هر کدام را به طور کامل شرح خواهیم داد :
به طور کلی می توان عملکرد بنگاه های سنتی را مبتنی بر مغازه های بر خیابان توام با مشتری مداری و فایل های شخصی محلی که از طریق آشنایی و سابقه تجاری عملکرد و کسب امتیاز مدیر یا مالک این موسسه ایجاد می شود .
عملکرد این بنگاه ها بر مبنای دریافت فایل از مشتری ها و همسایگان به صورت حضوری و سرویس به مشتریان حضوری و یا همسایگان و آشنایان است و از نشانه های بارز این گونه مؤسسات حالت پاتوق بودن این مکان ها و تاکید بر رازداری در ارتباط با اطلاعات فایل های شخصی و مراجعین حضوری می باشد .
پرواضح است که هر چقدر این بنگاه ها سابقه دار تر و معتبرتر باشند درآمد بیشتری دارند و به دلیل پایین بودن هزینه ، حداقل کمیسیون را دریافت می نمایند .

انواع بنگاه های املاک :
الف – بنگاه های کفی ( یا سنتی )
اکثراً قریب به اتفاق در مغازه های بر خیابان واقعند که البته در شهرهای بزرگ با وجود سیستم های نوین اطلاعاتی همچون فایل یاب ها ، فایلینگ ها و اینترنت و روزنامه های کثیر الانتشار و تعداد بالای آژانس ها و مشاوران امر دلالی ملک محکوم به فنا هستند و هیچ گونه قدرت رقابتی ندارند و کشش جذب پرسنل و یا هزینه های اضافی به دلیل درآمد پایین ندارند مگر آن که خودشان سرمایه خود و یا دیگری به امر خرید و فروش می پردازند .
در کل این روش قدمت چند هزار ساله دارد و عمر سازمانی آن به سر رسیده است .
ب ـ آژانس ها
بحث اصلی ، عملکرد آژانس های املاک است که مبتنی بر اصول دلالی علمی املاک که در مورد پذیرش کشورهای اروپایی و امریکا نیز می باشد.
عملکرد این موسسات اصول و روش های ویژه ای دارد که در این مجموعه مقالات خواهد آمد و هرگونه خدشه یا عدم اجرای این مقررات و اصول کارآمد آژانس را به ورشکستگی و یا باعث تبدیل آن به یک آژانس کفی می گردد که دارای عمر سازمانی کوتاهی می باشد و فاقد توجیه اقتصادی دراز مدت می باشد.
ج ـ آژانس کفی ها
معمولا این گروه از موسسات املاک بالاترین خسارت اقتصادی و معنوی و حیثیتی را به صنف مشاوران املاک و خودشان وارد می کنند . چرا که با اجرای ناقص اصول بنگاه های گروه ب ترکیب آن با بنگاه های گروه الف و ایجاد یک مکتب فرصت طلبانه و هرج و مرج طلبانه ، نه تنها باعث رشد خود و جامعه نمی شوند ، بلکه زمینه ورود افراد فرصت طلب و مفسده جو را فراهم می کنند و در نهایت باعث نابودی خود و مراجعین یا خسران آنها و خود می گردند.
لژیونی به نام آژانس
اساس کار آژانس های حرفه ای بر مبنای نظم و انضباط است که توسط سیستم اعمال می گردد که شامل دستورالعمل های ویژه ای است که در بدو امر به هر متقاضی کار در املاک گفته و اعمال می شود
الفـ ) حضور غیاب معملا ساعت ۹ صبح الی ۹ شب و حتی در بعضی آژانس ها بیشتر و تنها ساعت ناهاری
ب) عدم استعمال دخانیات حین کار
ج ) اعزام مرتب مشاوران برای بازدید املاک موجود در فایلینگ ها و تفهیم به آنها برای فایل یابی املاک جدید و شخصی در حین کارشناسی از املاک

د) جواب گویی مستمر در روز اگهی بدون وقفه و درج تماس ها در برگه های مخصوص پیکیری تماس در روزهای بعد
و) حضوری نمدن مشتری های تماس گیرنده و انجام سرویس به انها حتی اگر منجر به قرارداد نشود به هر قیمتی

ر)‌هر صحبت اضافه با متعاملین و حفظ ارتباط با سرپرست مربوطه
ز )‌هر غیبت غیر موجه یا بدون هماهنگی
ژ) دریافت ضمانت های لازم از مشاور برای حسن انجام کار

س) دریافت کارت سرویس و امضای آن توسط مشتری
ش) پیگیری مداوم فایل ها و مشتری ها


سلسله مراتب در آژانس های املاک

تازه واردین را به نام گاید می شناسند که فاقد تجربه می باشند که پس از طی یک دوره زمانی به علاوه بازدید و کارشناسی حداقل ۶۰ آدرس (فایل ) تازه به درجه ای می رسند که فقط می توانند سرویس به مراجعین بدهند.

No comments:

Post a Comment