Wednesday 5 December 2018

با کارمندانتان رفیق نشوید

مدیران بسیاری را دیده ام که تلاش می کنند با کارمندانشان رفیق و دوست شوند. آنان گمان می کنند که با دوستی با کارمندان می توانند به آنان انگیزه بدهند و مدیر موثری باشند. رفاقت با کارمندان در واقع اعتباری برای شما کسب نمی کند.
شما باید بکوشید که مدیری مورد احترام و معتبر باشید نه مدیری محبوب.
محبوبیت از دست رفتنی است و اعتبار ماندنی.
رفاقت با کارمندان برای شما محبوبیت به ارمغان می آورد. اما همین محبوبیت حریم ها را می شکند و شما را به سمت سازش با آنان می برد. که این سازش اعتبار فعالیتها و دستورات شما را سست و ناپایدار می سازد.
شما باید تلاش کنید که مدیری مورد احترام و دارای اعتبار باشید. وقتی کارمندان به شما اعتماد کنند و به شما احترام بگذارند با جان و دل برایتان کار خواهند کرد.

 برخی از این نکاتی که می تواند این اعتماد و احترام را برای شما جذب کند در زیر آمده است:

  1. صادق باشید:

صادق بودن یعنی با افرادی که مشکل آفرین هستند، خیلی قاطع برخورد کنید. اما با دید سازندگی نه با دید تخریب آنان. بنابراین لازم است که شفاف و بی پرده صحبت کنید و هرگز واقعیت ها را پنهان نکنید و نقشه نکشید.
  1. به کارمندانتان احترام بگذارید:

از قدیم گفتند “احترام، احترام می آورد” بنابراین باید شما احترام به کارکنان بگذارید که آنان نیز به شما احترام بگذارند. اگر انتقادی دارید به صورت خصوصی و سازنده با آنها در میان بگذارید. ممکن است انان رفتار مناسبی نداشته باشند. این دلیل نمی شود که شما با پرخاش و عصبانیت پاسخ دهید. شما نشان دهید که به آنان احترام می گذارید ولی قاطع هستید.
  1. به کارکنانتان اعتماد کنید:

اعتماد یک فرایند انعکاسی است اول باید اعتماد کنید که اعتماد را جلب کنید. لذا خیلی وارد جزییات نشوید و شجاعت این را داشته باشید که مدیریتی بر مبنای اعتماد در پیش بگیرید.
  1. انتظارات خود را صریح و شفاف بیان کنید:

نتایج مورد انتظار و خواسته های خود را شفاف بیان کنید اجازه دهید کارکنان دقیقا بدانند از آنها چه می خواهید و چگونه پاداش می دهید اگر این کار را نکنید پیوسته دچار سوء تفاهم خواهند شد. سعی کنید از تفهیم خواسته هایتان اطمینان حاصل کنید.
  1. قدردان باشید:

هر کسی خواهان این است که کارهایش دیده شود و مشتاقانه از تعریف و تمجید ها استقبال می کند. لذا باید به عنوان مدیر دستاوردهای افراد  را به خوبی شناسایی و ازآنان قدردانی کنید. از تعریف و تمجید های تصنعی بپرهیزید.
  1. نشان دهید که برای کارمندان اهمیت قایل هستید:

باید به افراد صادقانه نشان دهید که برای آنان اهمیت قایل هستید و آینده شغلی و زندگی آنان برای شما اهمیت دارد.

No comments:

Post a Comment