كارآفرينان معمولا اولين بازاريابهاي يك برند هستند. بهطور متوسط در حدود ۲۸ درصد از كل بودجه بازاريابي يك سازمان خرج بازاريابي محتوا ميشود و آن را تبديل به يكي از چشمگيرترين استراتژيهاي بازاريابي ميكند. درواقع مطالعات نشان دادهاند كه بازاريابي محتوا بيشترين بازگشت سرمايه را نيز دارا است.
بااينحال بديهي است كه تمام بازاريابهاي محتوا از موفقيت يكساني برخوردار نيستند. ممكن است بتوانيد ۲۸ درصد از بودجه بازاريابي شركتي را در اختيار داشته باشيد، اما چگونه ميخواهيد از آن به شكلي موثر استفاده كنيد؟
من آنقدر خوششانس بودهام كه وارد دنياي بازاريابي محتوا شوم، شركتي در اين زمينه راهاندازي كنم و با برخي از حرفهايترين افراد اين صنعت ارتباط داشته باشم. متوجه شدهام كه بازاريابهاي موفق محتوا اين هفت كار را به روش متفاوتي نسبت به ديگران انجام ميدهند:
۱.پژوهش در مورد مخاطب
همهچيز با شناخت درست مخاطب شروع ميشود و موفقترين بازاريابهاي محتوا آنهايي هستند كه اين مرحله از كارشان را جدي ميگيرند. اغلب بازاريابهاي محتوا كارشان را با بررسي اوليه مشتريان يا پژوهشي در مورد مخاطبان احتماليشان شروع ميكنند، اما بازاريابهاي موفق محتوا ميخواهند همهچيز را در مورد جمعيت هدف خود بدانند.
آنها ميخواهند از نيازها و خواستههاي مخاطبان خود سر در آورند و بدانند آنها چگونه وقت ميگذرانند و چه محتوايي ميخواهند. از اين مهمتر، بازاريابهاي موفق محتوا پژوهشهاي خود را بر پايه فرضيات اوليهشان بنا نميكنند؛ در عوض آن فرضيهها را به چالش ميكشند تا بر تعصبات خود چيره شده و به حقيقت نزديك شوند.
۲. سرمايهگذاري
آن ۲۸ درصدي را كه قبلا گفتيم به خاطر داريد؟ بازاريابهاي موفق محتوا اين پول را به روش متفاوتي خرج ميكنند.
آنها سعي ميكنند محتواي باكيفيتتري توليد كنند و به كميت كار نداشته باشند. بهعنوانمثال اگر آنها ۲۸۰۰ دلار بودجه داشته باشند، چهار محتواي ۷۰۰ دلاري فوقالعاده توليد ميكنند درحاليكه بازاريابهاي ديگر ۵۶ محتواي ۵۰ دلاري بيكيفيت يا درنهايت معمولي توليد ميكنند.
۳. شبكهسازي
برخي از بازاريابهاي محتوا هم زمان خود را صرف توليد كرده و روي كارهايي كه درنهايت باعث ايجاد و پخش محتوايشان ميشوند، تمركز ميكنند. شايد به نظر اين روش كارآمدترين روش استفاده از زمان به نظر برسد، اما بازاريابهاي موفق محتوا كمي از وقتشان را به شبكهسازي حرفهاي نيز اختصاص ميدهند.
اين مطلب را از دست ندهيد: چگونه در كمتر از ۳۰ روز يك كتاب بنويسيم؟
رويكردهاي مختلفي در بازاريابي محتوا وجود دارد كه هيچكدام از آنها صحيح يا غلط نيستند. اگر ميخواهيد بيشترين تاثير ممكن را روي مخاطبان خود بگذاريد، از ديگران درس بگيريد، با نويسندگان مهمان كاركنيد، با ديگر ناشران و بازاريابهاي محتوا ارتباط برقرار كرده و شبكهسازي كنيد و ايدههاي مختلفي را اعمال كنيد.
۴. افزايش ارزش ارائهشده به مخاطبان
آيا ترجيح ميدهيد ۱۰۰ دلار به ازاي يك وعده غذا بپردازيد يا اين پول را درازاي خدماتي كه به مدت يك هفته هر سه وعده غذايي روزانهتان را درب منزل به شما تحويل ميدهد بپردازيد؟
پاسخ سوال مشخص است زيرا تفاوت قيمتي بسيار فاحشي وجود دارد. اما نكته اينجا است كه بازاريابهاي موفق محتوا ميدانند كه چطور بايد بودجهشان را بهاصطلاح كش بدهند و بيشترين ارزش ممكن را از هر محتواي توليدي دريافت كنند.
اولويت نخست آنها اين است كه محتوايي باارزش هميشگي توليد كنند و سپس سعي ميكنند هرازگاهي به آن محتوا سري بزنند و بعضا تغييرش دهند تا از بودجهاي كه صرف آن شده نهايت استفاده را ببرند.
۵. تنوعگرايي
بازاريابهاي موفق محتوا خود را درگير يك حيطه تخصصي نميكنند؛ حتي اگر با آن حيطه به موفقيت بسياري رسيده باشند. سعي آنها بر اين است كه محتواهاي مختلفي توليد كرده و فرمتهاي مختلف تصويري، مثل عكس و ويديو را در آن بگنجانند.
اين رويكرد باعث جلبتوجه مخاطبان و همچنين تكراري نشدن خود بازاريابها ميشود.
۶. آزمايش كردن
زماني كه بيشتر بازاريابهاي محتوا الگوي كارآمدي پيدا ميكنند، همان را به كار ميبندند و رهايش نميكنند. بهعنوانمثال، اگر آنها تعداد پستهاي مشخصي با سبك و سياقي خاص در هفته ارسال كرده باشند، احتمالا همين رويكرد را در هفتههاي آتي نيز در پيش ميگيرند تا بتوانند بازگشت سرمايه خود را حفظ كنند.
اين مطلب را از دست ندهيد: با 5 ميليون تومان كارخانه توليد اطلاعات بسازيد!
اما بازاريابهاي موفق ميدانند كه حفظ بازگشت سرمايه برايشان كافي نيست و بايد به شكلي فعال آن را افزايش دهند. به همين دليل است كه بيشتر بازاريابهاي موفق در زمينه محتوا همواره به آزمونوخطا ميپردازند و سعي ميكنند فرمتهاي جديدي براي پستهايشان پيدا كنند كه مخاطب انتظارشان را نداشته باشد و جذب شود. البته اين مسئله ريسكهايي نيز دارد و هميشه نتيجهبخش نيست، اما حداقل مانع از اين ميشود كه بازارياب درگير يك چرخه باطل شود.
۷. تحليل و بررسي
درنهايت، بازاريابهاي موفق محتوا ميدانند كه نبايد موفقيتشان را بر اساس مولفههاي شخصيشان ارزيابي كنند. آنها به اعداد و ارقام توجه ميكنند. به تحليلهايي ميپردازند كه آنها را از درستي و كارآمدي استراتژيشان مطمئن سازد. آنها نميخواهند با خوشخيالي فكر كنند كه مخاطبانشان دارند از محتواي توليدي آنها لذت ميبرند، بلكه سوال ميپرسند تا مطمئن شوند. آنها پايه و اساس كارشان را بر معيار پرزرقوبرق و مثبتي كه دارند بنا نميكنند، لكه كاوشي عميق ميكنند، فرضيههايشان را ميسنجد تا نتايجي مطمئن به دست آورند و سپس بر اساس اين نتايج به بازاريابي محتوا ميپردازند و كارشان را ادامه ميدهند.
تابهحال از خود پرسيدهايد كه آيا از تمام ظرفيت و تواناييتان براي استراتژي محتوايي خود استفاده كردهايد يا خير؟ آيا احساس كردهايد كه رقبايتان عملكرد بهتري نسبت به شما دارند؟
يكي از حسنهاي بازاريابي محتوا ماهيت طولانيمدت آن است. كاري كه در مدت يك هفته انجام ميدهيد در مقابل كاري كه در طول سال انجام ميدهيد، رنگ ميبازد. هميشه وقت داريد كه تغييراتي در رويكردتان ايجاد كنيد؛ پس از زمان استفاده كنيد تا استراتژي بهتري ايجاد كرده و با استفاده از بازاريابي محتوا در رتبه بهتري قرار بگيريد.
منبع: مدير سبز
No comments:
Post a Comment