مهمترين عامل در فروش موفق ايجاد مزيت رقابتي است. براي موفقيت در فروش، بايد مشتريان را متقاعد كنيد كه محصولات شما برتر و مطلوبتر از محصولات رقبا است. تمايز، كليد موفقيت در فروش است.
در حال حاضر مزيت رقابتيتان چيست؟ چه چيزي باعث ميشود محصول شما در ذهن مشتري برتر از هر محصول مشابه ديگري باشد؟
حوزه برتري شما
حوزه برتري شما چيست؟ محصول يا خدمت شما چه چيزي را به مشتري ارائه ميدهد كه آن را از همه جهات به مطلوبترين گزينه تبديل ميكند؟ مزيت اصلي خريد و استفاده از محصول يا خدمت شما كه آن را به گزينهاي بهتر از محصولات رقبا تبديل ميكند، كدام است؟
مزيت رقابتي ارائه شده توسط محصول، خدمت يا شركت شما، قلب همه تلاشهاي بازاريابي و فروش، دليل بقا و موفقيتتان در بازار رقابتي و كليد موفقيت شما است. به گفته پيتر دراكر «اگر مزيت رقابتي نداريد، هرچه زودتر دست به كار شويد و يكي بسازيد».
اگر از كارتان مطمئن نيستيد يا اگر محصولتان مزيت رقابتي ندارد، از خود بپرسيد: چطور ميتوانست باشد؟ اگر بخواهم در درازمدت موفق شوم، بايد چطور باشد؟
ارزشافزوده منحصربهفرد
مايكل پورتر، كارشناس هاروارد در حوزه مزيت رقابتي معتقد است كه بايد «ارزشافزوده منحصربهفردي» براي مشتريان داشته باشيد.
لازم نيست از همه رقبا برتر باشيد. فقط بايد محصولي ويژه، متفاوت و ارزشمندتر به مشتريان خاص موردنظرتان ارائه دهيد.
مزيت رقابتي شما از نظر كدام مشتريان واقعا متفاوت است؟ تقريبا هر محصول يا خدمت مزاياي خاصي دارد كه آن را به گزينه بهتري براي يك گروه خاص از مشتريان تبديل ميكند؛ مثلا تصور كنيد كاديلاك ميفروشيد. مزيت رقابتي كاديلاكها اين است كه اتومبيلهاي لوكسي هستند و تصوير ذهني مشتريان از آن، اتومبيلي با كيفيت بسيار بالا است؛ اما بايد از خود بپرسيد «اين مزيت رقابتي براي كدام دسته از مشتريان مهم است؟»
ويژگيهاي مطلوب كاديلاك براي افرادي جذاب است كه توانايي مالي خريد اتومبيلهاي لوكس را دارند. بازار هدف شما افرادي نيستند كه فورد، شورولت يا سوبارو سوار ميشوند، بلكه مشتريان ثروتمندي هستند كه درآمد زيادي دارند.
بنابراين كاديلاك چه ارزشافزوده منحصربهفردي دارد كه آن را به گزينهاي برتر از بي.ام.دابليو، آئودي يا مرسدس بنز تبديل ميكند؟
براي پيشرفت در بازار رقابتي، محصولتان بايد حداقل در چهار حوزه متفاوت و برتر باشد:
۱. كيفيت بهتر
كيفيت توسط مشتريان تعريف ميشود. مشتري شما چه تعريفي از كيفيت دارد؟
۲. سريعتر و نتايج بهتر
محصول يا خدمت شما از چه طريق نتايجي سريعتر از محصولات رقبا ارائه ميدهد؟ چرا از نظر مالي و شخصي براي مشتري توجيه دارد؟ اينكه محصول يا خدمت شما نتايج و منافعي را سريعتر از رقبا ارائه ميدهد، چه تغييري در زندگي و كار مشتري ايجاد ميكند؟
۳. ارزانتر
محصول شما ميتواند از نظر قيمت و از نظر هزينه درازمدت مالكيت، ارزانتر از محصولات رقبا باشد. اگر ارزانتر باشد چه مفهومي براي مشتري دارد و چرا خريد با قيمت كمتر از شما به جاي خريد با قيمت بالاتر از رقبا به نفع مشتري است؟
۴. سادهتر يا مناسبتر
مشتريان تنبل هستند و هميشه محصول يا خدمتي را ترجيح ميدهند كه استفاده از آن راحتتر باشد. استفاده از محصول يا خدمت شما از كدام جهات راحتتر است؟ چرا راحتتر است؟ از چه نظر راحتتر است؟ چه تغييري در كار يا زندگي مشتري به وجود ميآورد؟ اگر همه موفقيت فروش به توانايي شما براي متمايز كردن محصول يا خدمتتان از محصولات رقبا بستگي داشته باشد تا به عنوان گزينه مطلوبتر ديده شود، آنوقت رقبايتان چه كساني هستند؟
نقاط قوت خود را به حداكثر برسانيد
تمام موفقيت فروش به توانايي شما براي متمايز كردن محصول يا خدمتتان از محصولات رقبا و تبديل آن به گزينهاي مطلوبتر بستگي دارد. در اين صورت، رقباي شما چه كساني هستند؟ چرا مشتريان از رقبا خريد ميكنند؟ چه مزيتهايي را در آنها ميبينند؟ از چه جهاتي حس ميكنند محصول يا خدمت رقبا برتر از شما است؟
صادقانه بگوييد كه محصولات و خدمات رقبا از چه جهاتي برتر از شما است؟ چگونه ميتوانيد مزاياي رقبا يا مزايايي كه مشتري در رقبا ميبيند را تقليد كنيد؟ براي معرفي محصول يا خدمت به طريقي كه باعث حداكثر كردن نقاط قوت شما و تاكيد بر نقاط ضعف و آسيبپذيري رقبا شود، چه ميتوانيد بگوييد يا چه كاري ميتوانيد انجام دهيد؟
اغلب محصولات و خدمات مشابه هستند؛ مثل رستورانهايي كه غذاي مشابه ارائه ميدهند. در اين حالت، روش ايجاد تمايز، ارائه خدمات بهتر، گرمتر و دوستانهتر به مشتريان است. در بسياري از موارد، به خصوص وقتي مشتري محصول يا خدمت را كالايي ميداند كه همهجا در دسترس است، كيفيت ارائه خدمات يك مزيت رقابتي به حساب ميآيد كه باعث ايجاد حاشيه امن براي شما در ذهن مشتري ميشود.
گاهي همه آنچه براي جذب مشتري لازم داريد اين است كه در يك حوزه خاص و مهم از نظر او، برتر باشيد.
يك تمرين: پشت كارت ويزيت خود دليلي ده تا پانزده كلمهاي بنويسيد كه باعث ميشود يك مشتري مردد و بسيار آگاه به جاي خريد از ديگران از شما خريد كند.
اگر نتوانيد مزيت رقابتي خود را پشت كارت ويزيت بنويسيد، به احتمال زياد اصلا آن را نميشناسيد يا نميتوانيد هنگام فروش از آن بهره ببريد.
منبع : مدير سبز
No comments:
Post a Comment