در اين نوشتار با ۱۰ گام ساده ولي ضروري براي راه اندازي كسب و كار ميلياردي يا بهتر است بگويم ۱۰ ميليارد توماني از زبان شخصي آشنا خواهيد شد كه دو كسب و كار ميلياردي را يكي با همسرش و ديگري را دوست اش راه اندازي كرد و در سال اول درآمد آن ها را به ۱۰ ميليارد تومان رساند.
ايجاد و راه اندازي كسب و كار ميلياردي آسان نيست. من بهعنوان كسي كه تابهحال دوبار كارآفريني كردهام، فراز و نشيبهاي راه اندازي كسب و كارميلياردي و فرهنگ آفريني را تجربه كردهام. سواي فرزندانم، براي هيچ چيز ديگري به خودم نميبالم غير از دو شركتي كه ساختهام: Likeable Media وLikeable Local.
در دوره اي كه به نظر مي رسد كسب و كارهاي فناوري بسيار موفق ، مشهورترين كسب و كارها هستند، ولي واقعيت اين است كه اكثر كسب و كارها، چه موفق چه ناموفق، كسب و كارهاي خدماتي كوچكتر هستند. در اينجا ۱۰ گام راه اندازي نخستين شركت و راه اندازي كسب و كار ميلياردي ما كه يك آژانس بازاريابي بود و نيز نقشهي ساخت آن ارائه ميشود. درآمد اين شركت پس از يك سال به بيش از ۱۰ ميليارد تومان بالغ كرديد. اگر بخواهيد شما هم مي توانيد با برداشتن اين ۱۰ گام مثل ما در كم تر از يك سال يك كسب و كار ميلياردي يا بهتر است بگويم ۱۰ ميليارد توماني داشته باشد.
مطلب مرتبط: فهرست ۳۴۰ مشاغل خانگي زودبازده در ايران
۱. يك شريك قابل اعتماد پيدا كنيد
در اوابل دههي ۲۰ زندگيم، در راديو ديزني در كار فروش بودم. من فروشندهي شماره يك در كشور بودم تا اينكه خانمي كه بعدا همسرم شد به دفتر من پا گذاشت و ظرف مدت تنها ۴ ماه، من شدم نفر شمارهي ۲. مبهوت و مجذوب استعدادش شدم و دو چيز را دريافتم: الف) بايد با او ازدواج كنم و ب) بايد با او يك كسب و كار راهاندازي كنم.
در ۲۰۰۷، وقتي مراسم ازدواجمان را برنامهريزي ميكرديم، دريافتيم كه نميتوانيم از پس يك عروسي بزرگ در نيويورك بربياييم، پس يك طرح بازاريابيريختيم. در جولاي ۲۰۰۷، من و همسرم يك مراسم عروسي اسپانسردار را در استاديوم بيسبال با حضور ۲۰۰ نفر از دوستان و خانواده و ۵،۰۰۰ نفر غريبه برگزار كرديم. ما ۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان براي كارهاي خيريه جمع كرديم و ۲۰۰ ميليون تومان هم از طريق رسانههاي اكتسابي (رسانههايي كه مطالب را بدون دريافت پول به اشتراك ميگذارند و اطلاعرساني ميكنند. م.) بهدست آورديم. هر آدمي كه نتيجه را ميديد شگفتزده ميشد. وقتي تأمينكننده از ما پرسيد برنامهي بعدي چيست؟ با خودمان فكر كرديم: “نميتوانيم دوباره ازدواج كنيم، پس بهجاي آن يك شركت تأسيس ميكنيم”.
هرچند همه نميتواند مثل ما با شوهر يا همسرشان كسب و كاري را راهاندازي كند، ولي از اين گذشته هميشه خوب است كه يك شريك قابل اعتماد داشتهباشيد و تمام تلاشتان را به آن اختصاص دهيد. براي كسب و كار دوم، با دوست سي سالهام شريك شدم و محصول خودمان را توليد كرديم. شما چطور؟ شما با چه كسي ميتوانيد شريك شويد؟
مطلب مرتبط: ۷ راه براي بهبود كسب و كار اينترنتي
۲. يك استراتژي بسازيد و روي يك چيز متمركز شويد
اگر از من بپرسيد اولين كاري كه در راه اندازي كسب و كار اولم انجام دادم چه بود، به شما ميگويم، يافتن پاسخ اين پرسش كه ‘چه كاري بايد انجام شود؟’ و اگر از من بپرسيد چه اندازه اعتبار فراهم كرديم، به شما ميگويم، ‘بودجهتان چقدر است؟’ اينها براي درآمدزايي مفيد بودند ولي پايدار نبودند. نهايتا، كسب و كارهاي زيادي بهخاطر اينكه استراتژي معقول و كانون تمركز مشخصي نداشتند با شكست مواجه شدند.
من از مدل استراتژيك يك صفحهاي ورنه هارنيش براي هر دو كسب و كارم استفاده كردم. تيمهاي مديريتي ما بهصورت فصلي براي طرحريزي استراتژيها گرد هم ميآيند، و باور كنيد يا نه، به لطف ابزار ورنه، تمام طرح كسب و كار و استراتژي را تنها بر روي يك صفحهي كاغذ خلاصه كرديم.
۳. به هر چيزي كه از كانون تمركز كسب و كارتان خارج است بگوييد «نه»
خلق و طراحي استراتژي و تعيين كانون تمركز سادهتر از تعهد به آن است. ولي اگر قرار است موفق باشيد، نه تنها ‘بله’ گفتن به چيزهاي درست مهم است، بلكه ‘نه’ گفتن به چيزهاي غلط نيز مهم است.
نقطهي عطف اصلي موفقيت ما در نخستين كسب و كارمان زماني بود كه چارلي را اخراج كرديم. چارلي يك رستوراندار يوناني در جزيرهي كويينز بود. يك آدم فوقالعاده خوب بود كه رستوران و رويدادهاي خاصش را به كمك ما رونق داد. ولي او تنها ۵ ميليون تومان به صورت ماهانه ميتوانست به ما پرداخت كند. من ميدانستم اين مبلغ با اهداف كسب و كارمان جور درنميآيد. پس خودمان بادست خودمان عذر صاحب كار اول مان را خواستيم و پس از آن بر جذب مشتريان بزرگتر متمركز شديم، يعني به سراغ كساني رفتيم كه بهتر مي توانستند به رشد ما كمك كنند. نه گفتن واقعا سخت است – ولي ضروري است، البته اگر واقعا بهفكر رشد و گسترش كسب و كار كوچكتان هستيد.
مطلب مرتبط: اگر قصد راه اندازي مشاغلخانگي را داريد بخوانيد
۴. از حمايت همتايانتان بهرهمند شويد
در رأس بودن بي ترديد تنهايي و انزوا به همراه دارد. حقيقتا اين گونه است. حتي اگر يك شريك خوب هم داشتهباشيد بازهم مديريت يك كسب و كار يكي از تنهاترين مشاغل دنيا است. هيچكس واقعا درك نميكند در اين راه چه بهسرتان ميآيد و چه دردهايي متحمل ميشويد. بخش عظيمي از تبديل شدن درآمدمان از ۱۰ ميليارد به ۵۰ ميليارد ظرف مدت ۳ سال به اين خاطر بود كه در ۲۰۱۰ به سازمان كارآفرينان (EO) پيوستم. سازمان كارآفرينان بزرگترين شبكهي همتا-به-همتا در ميان مدير عاملها است، و مهمترين عنصر آن جلسات ماهيانه با همكاران كارآفرين است كه به آن اتاق گفتگو ميگويند. اتاق گفتگوي شش نفرهي ما يكي از مهمترين منابع در كسب و كار و زندگي من، دوستان نزديك من، و يك سيستم حمايتي عالي است.
۵. گروهي از مشاوران تشكيل دهيد
امكان ندارد همهچيز را بدانيد، حتي اگر يك شريك عالي داشتهباشيد و همتايان بينظيري در اطرافتان باشند، باز هم با كمك گرفتن از ديگران ميتوانيد كسب و كارتان را رشد دهيد. اينكه دوستان و مربياني داريد كه به شما كمك ميكنند بسيار عالي است، ولي پيشنهاد ميكنم استادان و مربيانتان را از طريق تشكيل گروه مشاوران رمزنگاري كنيد.
در ۲۰۱۲، از دوستان و مربيان قديمي، كاركشته و با استعداد با تجارب گسترده در زمينههاي مختلف: امور مالي و تامين مالي، حقوق، بازاريابي، مديريت برند و فروش، دعوت كرديم. هيئت مشاوران محبوبمان را تشكيل داديم و به سرعت گروهي ۱۱ نفره از كساني تشكيل شد كه هر زمان به مشكلي برميخورديم ميتوانستيم روي كمك و مشورت آنها حساب كنيم و بهصورت رسمي چهار مرتبه در سال براي كمك به رشد كسب و كار گرد هم جمع ميشديم.
همهي ما دوستان و مربياني داريم كه تجربهشان از ما بيشتر است- با تشكيل گروه مشاوران از تجربيات بيشتري ميتوانيد استفاده كنيد.
مطلب مرتبط:۱۰۱ ايده كسب و كار كوچك كه آيندهتان را ميسازد
۶. با دقت و وسواس استخدام كنيد ولي به سرعت اخراج كنيد
زماني كارمند سابقم دربارهي يكي از مديران فروش به من گفت “ديويد، براي من مهم نيست كه اگر پول زيادي هدر ميدهد. اين مرد در دستشويي با اعضاي تيمش كوكائين مصرف ميكند”.
وقتي به بزرگترين اشتباهاتم بهعنوان يك كارآفرين فكر كردم، همه حول محور استخدام آدمهاي اشتباه ميچرخيدند، يا حتي از آن هم بدتر، نگهداشتن آدمهاي اشتباه براي مدتي طولانيتر از آنچه لايقش بودند. كارمندي كه در بالا از او ياد شد، بلافاصله پس از اين مكالمه به او اجازهي رفتن دادم- ولي شايد بايد دو ماه زودتر اين كار را ميكردم.
اتفاقي كه غالبا ميافتد اين است كه، استخدام افراد با سرعت و عجله صورت ميگيرد و به استخدام فردي اشتباه براي منسبي اشتباه منجر ميشود. آنگاه، حتي با وجود اينكه درك ما ميگويد فردي اشتباه را استخدام كردهايم، نميخواهيم اين واقعيت را بپذيريم، پس تلاش ميكنيم اين تصميممان را توجيه كنيم، و آن فرد را بهسوي موفقيت سوق دهيم، و/يا او را بر مسند جديدي بنشانيم.
اين كار معمولا مخربتر از استخدام آدمهاي اشتباه است! راه حل چيست؟ با دقت استخدام كنيد و به سرعت اخراج كنيد.
مطلب مرتبط:۲۵ ايده كسب و كا پاره وقت
۷. فرهنگ و ارزشهاي فوقالعادهاي بسازيد
شما و كارمندانتان بيشترين زمان بيداريتان را در محل كارتان سپري ميكنيد نه در خانه يا با خانوادهتان. از اينرو ارزشهاي اصلي كه داريد و فرهنگي كه در محل كار ميپرورانيد قطعا براي موفقيت و خوشحاليتان ضروري است.
در اين دو شركت براي ايجاد ارزشهاي اصلي كه طنينشان در اين شركت بپيچد زحمت زيادي كشيديم. ازجمله، براي Likeable Media: شفافيت، مسئوليتپذيري، و علاقهمندي؛ براي Likeable Local علاقه به كسب و كارهاي كوچك، علاقه به موفقيت مشتري، تحرك و پيشرفت مداوم. همچنين براي فرهنگ سازي نيز بدون خستگي تلاش كرديم: استراحتگاهي در خارج از اداره، وقايع اجتماعي، مزاياي منحصر بهفرد مانند خدمات ماساژ در محل كار. نتايج: Likeable Media براي سه سال متوالي بهعنوان بهترين محل كار در نيويورك در بررسي وبسايت Crain معرفي شد- و همچنان بهترين و برترين افراد نيويورك را به خود جذب ميكند.
۸. برند خودتان را بسازيد
دنياي اينترنت همراه و شبكههاي اجتماعي كار را براي كسب و كارهاي كوچك راحتتر از قبل كرده است تا بتوانند ‘عمل كنند و جهاني بنگرند’. يكي از نخستين تصميمات هفت سال پيش ما اين بود كه يك بلاگ خبررساني روزانه راهاندازي كنيم. چندين سال بعد، يكي از پرخوانندهترين بلاگها در بازاريابيشبكههاي اجتماعي را در اختيار داشتيم- و آن بلاگ نهتنها برند ما را ساخت- بلكه مشتريان زيادي هم جذب كرد.
امروزه، خواه از طريق بلاگتان باشد، يا فيسبوك، توييتر و لينكدين، از طريق ويديوي آنلاين يا تصاوير، يا مقالات يا اوراق سفيد، اين توانايي را داريد كه به صورت مداوم برندتان را بسازيد- كسب و كارتان را براي مشتريانتان موثقتر، و قابل اعتمادتر و دسترسي به آن را آسانتر كنيد. وقتي نوبت به ساخت برند خودتان ميرسد، شبكههاي اجتماعي هماهنگ كنندهي خوبي هستند و فرصت فوقالعادهاي دراختيار داريد تا برند كسب و كار كوچكتان را بزرگ كنيد.
۹. درخواست توصيه نامه كنيد
اواخر ۲۰۱۱ بود كه به بنبست خورديم. مشتري جديدي نداشتيم، و براي نخستين بار در كسب و كار، من و همسرم به اين فكر ميكرديم آيا ميتوانيم به رشد كسب وكارمان ادامه دهيم يا نه. سپس، يكي از مشاوران ما گفت، ‘آيا از مشتريانتان تقاضاي توصيهنامه كردهايد؟’
بهنظر بديهي ميآمد، درست مانند ايدههاي خوب زيادي كه واقعيت داشتند. پس همين كار را كرديم و درخواست توصيهنامه كرديم، و چيز بعدي كه ديديم سيل مشتريان بود كه به رونق كسب و كار و بازگشايي واحدهاي تعطيلشده منجر شد. دريافت توصيه نامه از مشتريان كنونيتان بهترين شكل بازاريابيبودهاست و خواهد بود، چرا كه اگر كارتان را خوب انجام دهيد، آنها هم به شما كمك ميكنند. پس اگر درخواست توصيه نامه نكنيد هيچ شانسي براي بقا نداريد.
مطلب مرتبط: ۱۸ ايدهي كسب و كار اينترنتي كه پولساز هستند
۱۰. همهچيز به آدمها بستگي دارد
Likeable Media و Likeable Local بدون كارمندان، شركا و مشاورانمان به هيچجا نميرسيد. پنج مورد از نه مورد بالا به افراد مرتبط است. حقيقت اين است كه، فعاليت شما بهعنوان يك كارآفرين و رهبر سه جنبه دارد: افق و استراتژي را تعيين كنيد، اطمينان حاصل كنيد پول كافي در حسابتان براي پرداخت چكها هست، و آدمهاي درستي را در مسندهاي درست بنشانيد. افرادي كه استخدام يا اخراج ميكنيد، آدمهايي كه با آنها شراكت ميكنيد يا نميكنيد، كساني كه از آنها مشاوره ميگيريد يا تصميم ميگيريد از آنها مشاوره نگيريد- اين آدمها هستند كه باعث موفقيت يا شكست شما ميشوند. اين آدمها به شما كمك ميكنند تا از ۰ به ۵۰۰ ميليون، يا از ۰ به ۱۰ ميليارد، يا از ۰ به ۵۰۰ ميليارد برسيد.
كسب و كار شما يعني آدمهايي كه در كنارتان داريد. آدمهايي كه در اطرافتان هستند ضامن موفقيت آيندهي شما هستند. همين حالا دست به كار شويد و آدمهاي درستي دور هم جمع كنيد و كسب وكار كوچك رؤياييتان را بسازيد.
حالا نوبت شماست: رازهاي موفقيت شما در كسب و كارتان چيست؟ از چه گامهايي پيروي كرديد؟ چه چيزي در اين فهرست گامهاي راه اندازي كسب و كارميلياردي از قلم افتادهاست؟ لطفا نظرات خود را در اين مورد با ما در ميان بگذاريد.
منبع : بازده
No comments:
Post a Comment